Alternatieve trainingen in coronaperiode

Bijgewerkt 8-apr. Starten met je zomertrainingen in verenigingsverband kan je vanwege het corona-virus voorlopig uit je hoofd zetten. Misschien kunnen we het doen van droogtrainingen een beetje samen oppakken en elkaar zo stimuleren om vol te houden. We presenteren hier op maandag, woensdag en vrijdag oefeningen, waar we van denken dat we hier als skeeleraars en schaatsers iets aan kunnen hebben.

08-04-2020 woensdag
Voor de kids weer een Zappsport.
Verder vandaag een wat specifiekere schaatstraining. Maar we starten met een warming-up van het duo waar we al vaker en warming mee hebben uitgevoerd. Hij gaat wel snel, voordat je de oefening door hebt ……  ik heb zelf vooraf nog de eerste 15 minuten van de training van 25 maart gedaan (zeer geschikt voor de ouderen onder ons). En herhaal alles zo vaak als je wilt om de training zo op jouzelf af te stemmen.

Warming-up

Training
Hierbij kan ik me voorstellen, dat je voor de “Single leg skater jumps” een andere oefening kiest. Niet iedereen kan die belasting op pezen en aanhechtingen zomaar hebben.

06-04-2020 maandag
We gaan alweer de derde week in! Ondanks het mooie weer toch stug doorzetten en volhouden! Vandaag een mooie Tabata-workout in elkaar gezet en gefilmd door Niels. Chapeau! Na twee weken heb je vermoedelijk behoefte aan een langere workout. Je kan de voorliggende workout natuurlijk meerdere keren doen, maar je kan ook je eigen oefeningen laten aansluiten. En als derde mogelijkheid kan je natuurlijk een van de voorafgaande workouts nog eens doen. Mijn vrouw kwam vandaag met het idee om de 120 squats-tabata van de vorige keer nog een keer te doen …….
Als warming up stellen we vandaag voor om terug te grijpen op de eerste 15 minuten van een eerder gepresenteerde training. Je kan hem natuurlijk ook zelf invullen.
Voor de kids: Zappsport@home

Warming-up (de eerste 15 min)

Training

03-04-2020 vrijdag
Begin het effect van de trainingen te merken. Ik heb het gevoel dat ik inderdaad wat sterker wordt. Mooi, dat nodigt uit om door te zetten. Vandaag weer een warming-up in de lijn van deze week. Deze keer een training volledig op de beenspieren gericht. Hij duurt maar vier minuten, maar oef … Misschien is het een idee om tussendoor af en toe toch echt even rust te nemen! Volgende week verwachten we een training van Niels te kunnen presenteren!
Voor de kids.

Warming-up

Training

01-04-2020 woensdag
Voorlopig nog even leentjebuur spelen op internet. Een eigen versie lukt helaas nog niet. Vandaag ca 4 minuten warming-up en 4 minuten work-out in Tabata format, die je natuurlijk ook meer dan 1 keer kan doen. Kijk zelf welke oefeningen je wel en niet kan en doe eventueel een alternatief.
Voor de jeugd is er weer een zappsport-workout

WARMING UP

TRAINING

30-03-2020 maandag
Het ritme zit er al redelijk in. Nog steeds slim als je een maatje hebt (partner, zoon of dochter maakt niet uit), die je tot actie maant. Het helpt!
Hieronder twee verwijzingen. De eerste is een aardige warming-up. Misschien moet je je af en toe een beetje inhouden. Rustig aan beginnen!
De tweede zijn (eindelijk) wat echte schaats- en skateoefeningen. Ook hier geldt niet in ene keer alles na proberen te doen. Deze gast is getraind! Succes!

WARMING-UP

 

TRAINING

 

27-03-2020 vrijdag
Zo, de spierpijn is er nu wel zo’n beetje uit. Tijd voor de volgende injectie. Een workout voor het hele lichaam, de specifieke schaats- en skateoefeningen komen nog wel.  Eerst de basis op orde.
Een warming-up en drie workouts. In het Engels, maar dat zal voor de meesten geen probleem zijn, kijk maar naar de plaatjes. Een behoorlijke inspanning als je hem letterlijk volgt. Ik heb dat eerlijk gezegd niet gedaan en mijn eigen tempo toegepast en af en toe ook mijn eigen variant op de oefeningen. Niets forceren en alles binnen je eigen bereik houden, want maandag mag je weer.

Voor de kids staat er weer een Zappsport-workout klaar.

25-3-2020 woensdag
Oeps, toch wel redelijk wat spierpijn na de workout van maandag. Natuurlijk al even niets meer gedaan. Vandaag daarom even geen krachtoefeningen, maar een workout gericht op de bloeddoorstroming gedaan (ook een mooie warming -up). En wat denk je, gelijk minder spierpijn, had ik dus gisteren al moeten doen. Probeer in huis met je partner, kids of andere familieleden(?) tot een afspraak te komen om samen aan de gang te gaan. Ik werd vandaag daardoor in ieder geval gemotiveerd. En laat je vandaag niet afschrikken door het huis-tuin- en keuken karakter. Voor de kids Zapsport@home

23-3-2020 maandag
Wat basale oefeningen gericht op spierversterking voor het schaatsen en skeeleren