Alternatieve trainingen in coronaperiode

Bijgewerkt 3 juli. Tijdens de lock-down vanwege het coronavirus hebben we hier  droogtrainingen gepresenteerd voor schaatsers en skaters. Het zijn er 29 in totaal geworden. Voorlopig kan je hieruit putten om je krachten verder te ontwikkelen.

3-7-2020
Vandaag voorlopig de laatste hier uitgeschreven droogtraining met vanavond de laatste live-stream. In de vakantieperiode kan je hier op terugvallen. Na de vakantie gaan we buiten live verder. Zorg dat je niet verslapt!

Warming-up
Pak weer ongeveer eerste 10 minuten

Tabata
Een mooie en stimulerende achtergrond voor schaatsers (-15C)

Training
Tot slot een training van de ons stimulerende mannen uit Ierland

26-6-2020
Buiten is het bloedheet, hopelijk heb je net als ik een aangename en redelijk koele plek gevonden. Want onze droogtraining moet je wel onderhouden! We hebben weer een mooie set samengesteld.

Warming-up
Een kleine 10 minuten van de volgende workout is een goed begin.

En voor het hele lijf een pittige Tabata

Stevige training voor de beenspieren van Pascal Briand: Superleg
(die kennen we al)

Mooie afsluiter: Bring Sally up

 

19-6-2020
De bekende set-up voor weer een mooie trainingsronde.

ca 5 min low impact workout als warming-up

Een mooie Tabata uit Hongkong

3 beenspieroefeningen in 5 minuten!

En 3 minuten workout

 

12-6-2020
Weer een mooie warming -up, een stevige Tabata en weer een stukje verzuring van de beenspieren. Laat je niet kennen!

10 min warming-up

7 min Tabata

Tijd voor de beenspieren

 

5-6-2020 Vrijdag
Hieronder weer een nieuwe serie, warming up, een Tabata en schaats- en skateoefeningen. Veel sportief plezier.
Hieronder volgt eerst de livestream van 19:00 uur

Warming-up
De eerste 10 minuten van deze workout.

(Olympische) Tabata

Het specifieke schaatsen en skaten
(40 sec actie en 20 sec rust)

 

29-05-2020 Vrijdag
Wederom het patroon dat ons persoonlijk tot nu toe bijzonder goed bevalt. Tien minuten warming-up met team bodyproject, gevolgd door een core-workout voor de stabiliteit van het gehele lichaam en dan de apotheose voor de beenspieren. Maak er werk van!

Core!

Tijd voor de beenspieren

 

22-05-2020 Vrijdag

Warming-up
De eerste pakweg 10 minuten van deze workout gebruiken als warming-up

Tabata

Bring Sally up – Squat Challenge

 

15-05-2020 vrijdag
Warming-up, een Tabata en afronden met wat specifieke schaatsoefeningen. Ziedaar het langzaam bekende programma. natuurlijk afgesloten door een (eigen) cooling-down.

Warming-up
De eerste 10,5 minuut van deze workout als warming-up

Training

Oefeningen voor schaatsers en inline-skaters

08-05-2020 vrijdag
Deze week de skatelessen en -trainingen voor de jeugd weer opgestart. inmiddels zelf aan den lijve ervaren dat deze droogtrainingen een welkome aanvulling zijn. Dus … die houden we erin! Vandaag pakken we de tabata van Niels er weer eens bij. Leuk dat deze uit de eigen club komt. En natuurlijk weer wat specifieke schaats- en skeeleroefeningen. Heb plezier!

Warming-up
De eerste 9:30 als Warming-up en als je zin hebt doe je de gehele workout.

Training

Nog wat schaatsspecifieke oefeningen

 

06-05-2020 woensdag
Even tijd voor het lichaam om wat te herstellen. Workouts, fietsen, skeeleren, een kwestie van balans houden, rustig aan vandaag. Overigens zou het wel leuk zijn om te weten wie er deze workouts verder nog gebruiken. Stuur even een berichtje als je dat doet, anders gaan we het programma misschien wel aanpassen.

Warming up
Doe de hele Workout of alleen de eerste 10 a 15 minuten als warming-up

Training

Rond af met wat eigen, specifieke oefeningen

04-05-2020 maandag
Na een zwaar weekend, althans ik heb er zelf een zwaar weekend van gemaakt, vandaag maar even rustig aan doen. Daniel van team Body Project leidt ons weer door een ‘prettige’ warming -up. In plaats van hiervan alleen de eerste tien minuten te doen, kan je er natuurlijk ook voor kiezen om de hele workout te doen. Daarna een simpele Tabata. Daar maar bij laten voor vandaag? Oké, wel nog een cooling-down natuurlijk.

Warming-up

Training

De diehards kunnen van vrijdag nog wel wat schaatsoefeningen pakken. Succes!

01-05-2020 vrijdag
We blijven gewoon doorgaan omdat het goed voor ons blijkt te zijn. Vanavond om 19:00 uur  live-streaming op Youtube.

Warming-up
De eerste 10 minuten van onderstaande workout

Training (core)

Training voor de benen

 

29-04-2020 woensdag
De midweekse droogtraining, lekker actief en vooruitgang boekend. Met een finale vol verzuring. Heb plezier!

Warming-up
(overgaand in een low-ipact cardiotraining als je dat wilt)

Licht workout van 4 minuten

En de bekroning

 

27-04-2020 maandag Koningsdag
Wat voor dag het ook moge wezen, sporters zijn gedisciplineerde mensen zegt men, dus ook vandaag op Koningsdag weer gewoon een nieuwe droogtraining. Als warming-up pak je weer zo’n 10 minuten van mijn favoriete “Team Bodyproject”. Waarom favoriet? Heel simpel, omdat je zonder te forceren toch op temperatuur kan komen. En dat geldt voor iedereen of je nou super getraind ben of gewoon een beginner of wat ouder bent. Als training vandaag weer aandacht voor de totale lichaamsstabiliteit. In plaats van 4 minuten nu een 7 minuten durende Tabata, we zijn inmiddels immers geoefend, toch?

Warming-up

Training

 

24-04-2020 vrijdag
Vanavond weer een workout via Skype. Nu vast een beetje proefdraaien.
Een lekkere warming-up van Team Body project gevolgd door een Tabata-workout van 4 minuten en afsluiten met echte schaatsoefeningen. Voila!

Warming-up
7:30 min als w-up

Training 1

En een laatste training voor de echte schaatsers en skeeleraars

22-04-2020 woensdag
Persoonlijk wilde ik het vandaag maar eens wat rustig aandoen. Morgen wil ik de weg weer eens op, vandaar. Dus, op zoek naar een warming-up van Body-project (de eerste 10 a 15 minuten), die mij heel goed bevallen. En dan een Tabata als Work-out, dat lijkt me voor vandaag wel weer mooi genoeg. Tussen haakjes, afsluitend doe ik meestal nog wel een paar specifieke oefeningen die wat nauwkeuriger in m’n straatje passen.
Voor de kids: Zappsport

Warming-up

Training

20-04-2020 maandag
Het mooie weer houdt maar niet op. Dat biedt ons toch mooi de gelegenheid om naar buiten te gaan en individueel wat te skeeleren of te fietsen. Wel heb ik zelf al ervaren dat de workouts een heel positief effect op m’n hele lichaam en m’n spieren hebben, dus die blijven we er mooi in houden. Ondertussen krijg je zo je voorkeuren voor wat betreft de oefeningen. Zeker voor de warming-up, rustig beginnen en dan het lichaam door intensief te bewegen op temperatuur brengen: Team body project.
Als training vandaag weer een presentatie van onze Spaanse vrienden. En als toetje doen we er een variant van de  Tabata achteraan, oké? De kids kunnen weer rustig naar Zappsport.

Warming-up
Doe de eerste 10 a 15 min. van onderstaande workout

Training 1

Training 2

17-04-2020 vrijdag
De spierpijn is er weer een beetje uit, dus we kunnen er vandaag weer lekker tegenaan. Als training staan er vandaag maar liefst twee Tabata-sessies op het programma. De eerste is gericht op het hele lichaam en de tweede legt het accent op de bovenbenen (verzuring verzekerd). Voor de warming-up grijpen we terug op een oude bekende.
Voor de kinderen hier een uitdaging.

Warming-up

Training 1

Training 2

15-04-2020 woensdag

Ik heb de training van maandag nog in de benen, eerlijk gezegd eigenlijk vooral in het achterwerk, zitten. Misschien iets te veel eigen initiatief getoond. Daarom vandaag een eenvoudig tabata-training, die je natuurlijk ook gewoon twee keer kan doen. Als warming-up de eerste 15 minuten van de Low impact, high intensity workout. Deze bevalt mij uitstekend, maar doe hem wel op de juiste intensiteit!
Voor de kids weer een Zappsport-workout

Warming-up

Training

13-04-2020 maandag
Het is vandaag tweede Paasdag, misschien doe je de training liever morgen. Prima, maar laat van uitstel geen afstel komen!
De cardio warming-up bevalt mij prima. Misschien als je wat jonger bent, dat je een andere vorm prefereert. Doe wat je het beste past. Pak weer de eerste 15 minuten van de video en ga hier mee verder als je de schaatstrainingsvormen te zwaar vindt. Probeer wel de zelfde intensiteit te halen! Daarna dus weer een pittige training met schaatsvormen. Maak hem eventueel naar behoefte wat lichter.
Voor de kids.
Succes!

Warming-up

Training

10-04-2020 vrijdag
Alweer de derde en laatste training van deze week. Deze keer weer een workout van onszelf. De warming-up van woensdag was soms een beetje snel en complex. Daarom nu weer een heel basale. Maar let op, als je hem net zo intensief probeert te doen als op het scherm dan worden je spieren best wel goed warm. Pak de eerste 15 minuten van deze video.
Voor de kids Zappsport

Warming up

Training

08-04-2020 woensdag
Voor de kids weer een Zappsport.
Verder vandaag een wat specifiekere schaatstraining. Maar we starten met een warming-up van het duo waar we al vaker en warming mee hebben uitgevoerd. Hij gaat wel snel, voordat je de oefening door hebt ……  ik heb zelf vooraf nog de eerste 15 minuten van de training van 25 maart gedaan (zeer geschikt voor de ouderen onder ons). En herhaal alles zo vaak als je wilt om de training zo op jouzelf af te stemmen.

Warming-up

Training
Hierbij kan ik me voorstellen, dat je voor de “Single leg skater jumps” een andere oefening kiest. Niet iedereen kan die belasting op pezen en aanhechtingen zomaar hebben.

06-04-2020 maandag
We gaan alweer de derde week in! Ondanks het mooie weer toch stug doorzetten en volhouden! Vandaag een mooie Tabata-workout in elkaar gezet en gefilmd door Niels. Chapeau! Na twee weken heb je vermoedelijk behoefte aan een langere workout. Je kan de voorliggende workout natuurlijk meerdere keren doen, maar je kan ook je eigen oefeningen laten aansluiten. En als derde mogelijkheid kan je natuurlijk een van de voorafgaande workouts nog eens doen. Mijn vrouw kwam vandaag met het idee om de 120 squats-tabata van de vorige keer nog een keer te doen …….
Als warming up stellen we vandaag voor om terug te grijpen op de eerste 15 minuten van een eerder gepresenteerde training. Je kan hem natuurlijk ook zelf invullen.
Voor de kids: Zappsport@home

Warming-up (de eerste 15 min)

Training

03-04-2020 vrijdag
Begin het effect van de trainingen te merken. Ik heb het gevoel dat ik inderdaad wat sterker wordt. Mooi, dat nodigt uit om door te zetten. Vandaag weer een warming-up in de lijn van deze week. Deze keer een training volledig op de beenspieren gericht. Hij duurt maar vier minuten, maar oef … Misschien is het een idee om tussendoor af en toe toch echt even rust te nemen! Volgende week verwachten we een training van Niels te kunnen presenteren!
Voor de kids.

Warming-up

Training

01-04-2020 woensdag
Voorlopig nog even leentjebuur spelen op internet. Een eigen versie lukt helaas nog niet. Vandaag ca 4 minuten warming-up en 4 minuten work-out in Tabata format, die je natuurlijk ook meer dan 1 keer kan doen. Kijk zelf welke oefeningen je wel en niet kan en doe eventueel een alternatief.
Voor de jeugd is er weer een zappsport-workout

WARMING UP

TRAINING

30-03-2020 maandag
Het ritme zit er al redelijk in. Nog steeds slim als je een maatje hebt (partner, zoon of dochter maakt niet uit), die je tot actie maant. Het helpt!
Hieronder twee verwijzingen. De eerste is een aardige warming-up. Misschien moet je je af en toe een beetje inhouden. Rustig aan beginnen!
De tweede zijn (eindelijk) wat echte schaats- en skateoefeningen. Ook hier geldt niet in ene keer alles na proberen te doen. Deze gast is getraind! Succes!

WARMING-UP

 

TRAINING

 

27-03-2020 vrijdag
Zo, de spierpijn is er nu wel zo’n beetje uit. Tijd voor de volgende injectie. Een workout voor het hele lichaam, de specifieke schaats- en skateoefeningen komen nog wel.  Eerst de basis op orde.
Een warming-up en drie workouts. In het Engels, maar dat zal voor de meesten geen probleem zijn, kijk maar naar de plaatjes. Een behoorlijke inspanning als je hem letterlijk volgt. Ik heb dat eerlijk gezegd niet gedaan en mijn eigen tempo toegepast en af en toe ook mijn eigen variant op de oefeningen. Niets forceren en alles binnen je eigen bereik houden, want maandag mag je weer.

Voor de kids staat er weer een Zappsport-workout klaar.

25-3-2020 woensdag
Oeps, toch wel redelijk wat spierpijn na de workout van maandag. Natuurlijk al even niets meer gedaan. Vandaag daarom even geen krachtoefeningen, maar een workout gericht op de bloeddoorstroming gedaan (ook een mooie warming -up). En wat denk je, gelijk minder spierpijn, had ik dus gisteren al moeten doen. Probeer in huis met je partner, kids of andere familieleden(?) tot een afspraak te komen om samen aan de gang te gaan. Ik werd vandaag daardoor in ieder geval gemotiveerd. En laat je vandaag niet afschrikken door het huis-tuin- en keuken karakter. Voor de kids Zapsport@home

23-3-2020 maandag
Wat basale oefeningen gericht op spierversterking voor het schaatsen en skeeleren